3 sygdomme du kan løbe fra

Løb fra 3 sygdomme

Løb = glæde! Altså hvis du spørger mig. Men hvad siger alle I skønne læsere mon, hvis man spørger jer, hvorfor I træner?!

Derfor træner danske kvinder

Bladet iForm har spurgt 4000 kvinder, hvad der får dem til at bruge dyrebar tid på at træne.

Top 3 over gode grunde til at træne er:

– 53,9 % svarer, at de træner for at få mere energi

– 43,3 % træner for at undgå sygdomme

– 36,2 % vil tabe sig – eller måske bare holde vægten.

Det hele bliver kun bedre af, at hele 42,7 % af kvinderne løbetræner.

For løb er nemlig en genvej til at booste energi og helbred – og holde vægten nede.

Løbetræningen hjælper dig især ved at styrke immunforsvar og knogler og holde vægt og blodtryk på plads.

Det nedsætter risikoen for at løbe ind i alle slags sygdomme. Lige fra drilske vinterforkølelser til livstruende sygdomme som kræft og blodpropper.

3 farlige sygdomme, du kan løbe fra:

Snyd kræften med løbetræning

Kræft opstår, hvis kroppens arvemateriale bliver beskadiget, så nogle celler begynder at vokse ukontrolleret. Det kan ske for alle uanset livsstil, og hvert år får mere end 35 000 danskere kræft.

Men heldigvis kan du nedsætte din risiko med sund mad og løb. Hvis du allerede har kræft, tror forskerne, at du måske kan hæmme sygdommen ved at løbe.

Det er især brystkræft, tyktarmskræft, livmoderkræft og lungekræft, du kan løbe fra.

Du kan sænke risikoen, uanset hvornår du begynder – også hvis du ryger! Så hop endelig i løbeskoene ….

 

Stik af fra diabetes 2

Løb kan hjælpe dig med at undgå diabetes – eller kontrollere sygdommen.

Diabetes 2 er desværre en folkesygdom. Fra 2000-2016 er antallet af diabetikere (type 1 og 2) fordoblet i Danmark.

Det betyder også, at mange flere mennesker skal passe ekstra godt på sig selv. De har nemlig større risiko for at få diabetes 2, fordi en eller begge forældre har sygdommen.

Diabetes 2 opstår, fordi kroppens celler ikke mere kan optage sukker så godt som før. Derfor stiger blodsukkeret. Det får bugspytkirtlen til at gå i overarbejde for at producere insulin, så blodsukkerniveauet kan holdes nede.

Når bugspytkirtlen på et tidspunkt ikke kan klare opgaven, skal der insulinbehandling til for at stoppe blodsukkerets stigning.

Før i tiden fik mange diabetikere følgesygdomme som blindhed eller hjertekarsygdomme.

I dag lever diabetikere bedre og længere end før. Men diabetes 2 er stadig ikke det rene pjat!

Heldigvis kan løbetræning hjælpe dig med at undgå eller udsætte diabetes – selv hvis du har en stærk arvelig disposition.

For når du løber, hjælper du kroppen med at styre vægt og blodsukker.

Det er sundt for alle, men ekstra vigtigt, hvis du er i farezonen for at få diabetes.

 

Styrk kredsløbet – og undgå blodpropper med løb

Blodprop er også en sygdom, du kan holde fra dørene ved at hoppe i løbeskoene, når du har chancen!

Problemet opstår, fordi årerne bliver snævre, så blodet ikke kan strømme igennem.

En blodprop kan være livstruende, hvis den opstår i kranspulsåren, som fører blod til hjertet. Men blodpropper kan opstå overalt i kroppen.

Du har større risiko, hvis nogen i din familie har haft en blodprop, eller hvis du ikke er helt ung længere.

Men løb og sund livsstil hjælper dig med at undgå blodpropper. Du holder styr på kiloene og bremser åreforkalkningen.

Desuden hjælper løbeturen dig med at holde stress ude af dit liv. Det kan også forhindre blodproppen. For undersøgelser viser nemlig, at der er flere blodpropper om mandagen, når folk er stressede ved udsigten til en ny arbejdsuge!

Derfor: Vent ikke til i morgen

Hop i løbeskoene i dag og spæn derudad. Eller lunt en tur, hvis konditionen ikke er til den helt store spurt lige nu.

Bedste hilsner

Dorthe

Ps: Download løbecoachens startkit og kom på vejen!

løb, løbetur, begynder i løb, begynde at løbe, træning,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.