Løb 5 km – selv hvis du aldrig har løbet før

 

Løb 5 km – selv hvis du aldrig har løbet før

Drømmer du om at komme i gang som løber – og måske deltage i et 5 km løb?
Læs videre og få løbecoachens 10 bedste tips.

Jeg elsker at løbe! Hvad med dig? Er du også vild med at hoppe i løbeskoene? Eller drømmer du stadig om at løbe dig til bedre humør og kondition … og måske også smide et par kilo eller tre? Her får du mine 10 allerbedste tips til at komme i gang med motionsløb – også hvis du kun er vant til at løbe efter bussen!

Løb 5 km med et løbeprogram

Det er meget nemmere at træne sig op til at løbe 5 km, når du bruger et løbeprogram. Jeg har 4 forskellige løbeprogrammer.
Du vælger bare det program, der passer til din form lige nu.
Jeg har en gave til dig her, hvor du kan få dit eget  løbeprogram

Ta’ det roligt

Hvis du ikke er vant til at løbe, kan du nok ikke løbe 5 km i morgen. Men det gør heller ikke noget, at det tager lidt tid. Det er ligesom køen i Tivoli – man bliver lidt utålmodig, men rutsjebanerne derinde er jo ventetiden værd! Så giv dig selv lidt tid, træn kroppen op og begynd med små korte løbeture – og lige pludselig flyver du hen over vejene

Forbered din krop med opvarmning

De første minutter er de sværeste, når du hopper i løbeskoene. Derfor skal du lige varme op, så du på en blid måde forbereder din krop og hjerne på at løbe. Du kan jo altid starte med at hoppe på mit nyhedsbrev, hvor du får en nem guide til opvarmning før løbeturen – det hjælper på løbelysten.

Få nogle kilometer i benene!

Du behøver ikke løbe hurtigt – det er vigtigere at få nogle kilometer i benene, som man siger.

Hvis du presser dig selv til at løbe hurtigt, før du er klar, kan du få skader, der standser dig. Så tag det roligt – du kan altid træne dig op til at løbe hurtigere, når først du kan løbe 5 kilometer i stræk.

Løb på faste dage – det er luksus

Få nogle faste løbedage. Skriv dem ind i din kalender, og lad intet stoppe dig! Husk, at dine løbeaftaler med dig selv ikke er nogen luksus. Det er nødvendig selvkærlighed, at du passer på dig selv, og det kommer alle omkring dig til gode.

Køb startnummer til et 5 km løb

Det er super at have et mål som løber! Køb startnummer til et 5 km motionsløb – så har du en ekstra grund til at komme i skoene på dine faste træningsdage.

Få det rigtige løbetøj og løbesko

Godt løbeudstyr behøver ikke koste en halv bondegård. Det vigtigste er, at tøj og sko er behageligt at have på og sidder godt.
Læs min løbesko-guide.

Lyt til kroppen – du løber også for sjov

Det skal være sjovt at løbe.

Hvis du er meget træt eller halvsyg, må du nøjes med en kortere tur. Det er bedre at løbe lidt og have det godt end at overanstrenge kroppen, så du ikke kan komme af sted i flere dage.

Husk hviledagene

Når du opdager, hvor hurtigt du kommer i form med dit løbeprogram, bliver du sikkert ivrig! Måske får du endda lyst til at springe hviledagene over – men lad være med det. Din krop bruger hviledagene til at restituere og blive klar til næste løbedag, så hold fri med god samvittighed – du skal nok komme i form alligevel.

Få løbestartkittet og løb 5 km

Du bliver kun glad for at løbe, når det føles vigtigt for dig.

Download løbe-start-kittet og se, hvordan du skaber motivation og løbeglæde – hver dag!

 

kh

Dorthe

Husk at få din gave i form af løbeprogrammer, så du kan komme til start til et motionsløb (hvis det er det du vil) og komme i mål!! Jeg hepper på dig

løbecoach,løbeprogrammer, løb 5 km, dorthe gram, fra sofa til løber, i form til løb, træning, motivation

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.