Inden du løber, hvor lang tid skal du vente efter du har spist?

Hej smukke du,

Ventetid kan være noget af det værste…

Måske du kan huske da du var barn, at du skulle vente 1 time med at bade efter du havde spist… mega kedeligt, når nu stranden og det lækre vand bare kalder, -vi var mange der måtte sidde og vente…

Hvis du ikke kan huske at det nogensinde har været et problem, når du ville plaske og svømme, så er det fordi det er en myte, med at man skulle vente.

Læger og bade eksperter har fundet ud af, at det ikke er nødvendigt at vente. De var bange for at kroppen ville gå i krampe og man ikke kunne komme ind til land igen…

man kan så tale  om det er behageligt at svømme langt med fyldt mave, ligesom det heller ikke er behageligt at løbe lige efter man har spist meget.

Har du spist et stort måltide og vil ud at løbe?

-Er det en god ide at vente 1-3 timer, så du ikke får det ubehageligt, fordi kroppen bruger alt energien på at fordøje maden, i stedet for at give musklerne energi til at løbe.

Der sker ikke noget sundhedsskadeligt, ved at løbe på fuld mave, men du kan få et forfærdeligt side stik, så du slet ikke kan fortsætte og det vil være mega ærgerligt.

Hvis jeg har fået spist og drukket for meget inden min løbetur og jeg alligevel får sidestik, bruger jeg et lille trick, som jeg vil dele med dig.

Når jeg løber presser jeg tommelfingeren og ringefinerene sammen på begge hænder.

Det kan godt være at det ser mærkeligt ud og er en lille smule besværligt at løbe sådan, men det virker på sidestik! der sker noget med meridianbanerne og du flytter fokus fra side stik til at koncentrere dig om at klemme de 2 fingre sammen. -det er smart og virkelig nemt

 

Nu vil jeg ikke råde dig til at spise et kæmpe måltide og gå ud at prøve det af, men hellere råde dig til at du planlægger at spise 1-3 timer før du løber.

Kan jeg så ikke spise en lille snack før løbeturen?

Jo jo det kan du sagtens, men hold det til en lille snack for at holde den store sult væk

Den lille snack kan være

  • et stykke frugt en an eller bare en halv
  • et stykke brød med honning eller kødpålæg
  • en lille håndfuld nødder
Hvis du er den type der er totalt A-menneske og gerne vil ud tidligt og have løbeturen klaret om morgenen, kan du prøve dig frem om du helst vil løbe på tom mave eller om du vil spise en lille smule. -Der er nogen der siger, at det er en fordel, hvis du motionerer for at tabe dig, at du om morgnen forbrænder mere, hvis du løber på tom mave.
Prøv her til sidst at klemme tommelfinger og ringefinger sammen, så lige har prøvet det, hvis du skulle få sidestik på løbeturen.
De bedste hilsner
Dorthe
Ps: Det her om at tilpasse løb og spisning er fra et nyhedsbrev. Det er ikke altid at jeg sætter det her på bloggen, så hvis du gerne vil modtage min inspiration og motivation til at løbe er du velkommen på nyhedsbrevet. Når du tilmelder dig får du mit løbe-start-kit for din email.

Navn:
E-mail:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.